- II. Ortaçağ Elyazmaları Tezhipleri
- III. Ortaçağ El Yazmaları Tezhip Teknikleri
- IV. Ortaçağ El Yazması Tezhiplerinde Kullanılan Malzemeler
- V. Ortaçağ Elyazmaları Tezhiplerinde Temalar
- VI. Ortaçağ El Yazmaları Tezhiplemesinin İşlevi
- VII. Ortaçağ El Yazmaları Tezhiplerinin Korunması
- VIII. Ortaçağ Elyazması Tezhipleri Üstüne Çağdaş Araştırmalar
El yazması tezhip, el yazmalarını elle çizilmiş resimler ve öteki süslemelerle süsleme sanatıdır. Orta Asır’da çok kıymetli bir sanat biçimiydi ve bu çağın en güzel ve kıymetli sanat eserlerinin bir çok aydınlatılmış el yazmalarıdır.
Aydınlatılmış el yazmaları, son aşama kabiliyetli zanaatkarlar olan yazıcılar ve illüstratörler tarafınca yaratılırdı. Yazıcılar el yazmasının metnini yazarken, illüstratörler çizimleri ve öteki süslemeleri eklerdi. Çizimler çoğu zaman altın varak, gümüş varak ve öteki kıymetli malzemeler kullanılarak yapılırdı.
Aydınlatılmış el yazmaları, dini metinler, zamanı kronikler ve yazınsal eserler dahil olmak suretiyle muhtelif amaçlar için kullanılırdı. Çoğu zaman varlıklı patronlar tarafınca sipariş edilirdi ve statü sembolü olarak kabul edilirlerdi.
El yazması tezhip sanatı, matbaanın icadından sonrasında geriledi, sadece birkaç adanmış sanatçı tarafınca uygulanmaya devam etti. Günümüzde, aydınlatılmış el yazmaları koleksiyoncular ve akademisyenler tarafınca çok değerlidir.
Ortaçağ el yazması tezhiplerinin birtakım temel özellikleri şunlardır:
- Lüks ve heybetli bir tesir yaratmak için altın ve gümüş varak kullanması.
- Canlı renklerin ve karmaşa tasarımların kullanması.
- İncil’den dini figürlerin ve sahnelerin tasviri.
- Karmaşa fikirleri iletmek için alegori ve sembolizmin kullanılması.
Ortaçağ el yazması tezhipleri, Orta Asır yaşamına bir bakış sunan büyüleyici ve güzel bir sanat biçimidir. Bu sanat eserlerini yaratan yazıcıların ve müzehhiplerin becerisinin ve sanatçılığının bir kanıtıdır.
Antet | Yanıt |
---|---|
El yazması tezhip | El yazmalarını resimlerle, yazılarla ve öteki süslemelerle süsleme sanatı. |
Ortaçağ sanatı | Orta Asır’da, ortalama MS 500-1500 yılları aralığında Avrupa’da üretilen sanat. |
Ortaçağ el yazması | Ortaçağ’da üretilen el yazması kitap. |
Dini sanat | Dini amaçlarla yaratılan sanat. |
Aydınlatılmış el yazması özellikleri |
|
II. Ortaçağ Elyazmaları Tezhipleri
El yazması tezhip, el yazmalarını elle çizilmiş resimler ve öteki süslemelerle süsleme sanatıdır. Erken Hristiyanlık döneminde gelişmiş ve 5. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar Avrupa’da gelişmiştir. Aydınlatılmış el yazmaları, çoğu zaman manastırlarda ya da yazıhanelerde çalışan rahipler ya da rahibeler olan yazıcılar ve illüstratörler tarafınca üretilirdi.
En eski aydınlatılmış el yazmaları Bizans İmparatorluğu’nda üretildi ve İnciller ve Mezmurlar benzer biçimde dini metinler içeriyordu. Erken Orta Asır’da, aydınlatılmış el yazmaları, Insular tenvir stilinin geliştiği İrlanda ve İngiltere’de de üretildi. Bu yoldam, parlak renkler, karmaşa desenler ve hayvan motifleri kullanımıyla karakterize edilir.
12. yüzyılda Fransa’da Gotik tenvir stili gelişti. Bu yoldam, realist figürler, detaylı manzaralar ve mimari öğelerin kullanımıyla karakterize edilir. Gotik el yazmaları çoğu zaman krallar ve kraliçeler benzer biçimde varlıklı patronlar için üretilirdi.
Rönesans, klasik sanata olan ilginin yine canlanmasına şahit oldu ve bu, Rönesans tenvir stilinin gelişimini etkiledi. Bu yoldam, görüş açısı, chiaroscuro ve klasik resimden ödünç alınan öteki tekniklerin kullanımıyla karakterize edilir. Rönesans el yazmaları çoğu zaman tüccarlar ve bankacılar benzer biçimde laik patronlar için üretilirdi.
Geç Orta Asır, Internasyonal Gotik tenvir stilinin gelişimine şahit oldu. Bu yoldam, narin çizgiler, akıcı eğriler ve doğalcı detaylar kullanımıyla karakterize edilir. Internasyonal Gotik el yazmaları çoğu zaman kraliyet ve soylular için üretilirdi.
El yazması tezhiplerinin düşüşü 15. yüzyılda matbaanın icadıyla başladı. Matbu kitaplar, aydınlatılmış el yazmalarından daha ucuz ve daha yaygındı ve sonucunda data aktarmanın birincil yolu olarak el yazmalarının yerini aldılar.
El yazması tezhiplerinin azalmasına karşın, 16. ve 17. yüzyıllarda birkaç aydınlatılmış el yazması üretilmeye devam etti. Bu el yazmaları çoğu zaman sanat şaheserleri olarak kabul edilir ve koleksiyoncular tarafınca fazlaca değerlidir.
III. Ortaçağ El Yazmaları Tezhip Teknikleri
Aydınlatılmış el yazmaları kurmak için kullanılan teknikler zaman içinde ve bölgeden bölgeye değişmiştir. Sadece, bir çok aydınlatılmış el yazmasında ortak olan birtakım genel teknikler vardır.
En mühim tekniklerden biri altın varak kullanımıydı. Altın varak, resimlerde vurgular ve vurgular kurmak için kullanıldı ve ek olarak el yazmalarına lüks bir manzara kazandırmaya destek oldu.
Bir öteki yaygın teknik ise mürekkep kullanımıydı. Mürekkep, çizimlerin ana hatlarını kurmak için kullanıldı ve ek olarak detaylar ve gölgelendirme eklemek için de kullanıldı.
Altın yaprak ve mürekkebe ayrıca, aydınlatılmış el yazmalarında yaygın olarak kullanılan öteki malzemeler içinde pigmentler, boyalar ve gesso da vardı. Pigmentler, çizimlerin renklerini kurmak için, boyalar vurguları ve vurguları kurmak için ve gesso, çizimler için pürüzsüz bir yüzey kurmak için kullanıldı.
Aydınlatılmış el yazmaları kurmak için kullanılan teknikler karmaşa ve vakit alıcıydı. Sadece sonuçlar çoğu zaman şaşırtıcı derecede güzel sanat eserleriydi.
IV. Ortaçağ El Yazması Tezhiplerinde Kullanılan Malzemeler
Ortaçağ el yazması tezhiplerinde kullanılan malzemeler, el yazmasının vakit dilimine ve konumuna bağlı olarak değişiyordu. Sadece en yaygın malzemelerden bazıları altın yaprak, gümüş yaprak, pigmentler, mürekkepler ve vellumdu.
Altın varak ve gümüş varak, tezhiplerde vurgular ve detaylar kurmak için kullanıldı. Tezhiplerde renkleri kurmak için pigmentler kullanıldı. El yazmasının metnini yazmak için mürekkepler kullanıldı. Vellum, el yazmasının sayfaları için kullanılan malzemeydi.
Ortaçağ el yazması tezhiplerinde altın ve gümüş yaprak kullanması yaygın bir uygulamaydı şu sebeple bu malzemelerin tanrısal olanı temsil ettiğine inanılıyordu. Pigment kullanması da yaygındı şu sebeple tezhiplerde geniş bir renk yelpazesinin kullanılmasına izin veriyordu. El yazmasının metnini yazmak için mürekkepler kullanılırdı ve el yazmasının sayfaları için kullanılan araç-gereç vellumdu.
V. Ortaçağ Elyazmaları Tezhiplerinde Temalar
Ortaçağ el yazması aydınlatmalarında tasvir edilen temalar, el yazmalarının kendileri kadar çeşitlidir. En yaygın temalardan bazıları şunlardır:
- İncil’den görüntüler ya da azizlerin hayatları benzer biçimde dini mevzular
- Savaşlar ya da taç giyme törenleri benzer biçimde zamanı vakalar
- Efsaneler ve mitler
- Hayvanlar ve bitkiler
- Soyut desenler
Bir el yazması aydınlatması için tema tarzı çoğu zaman el yazmasının hedef kitlesi tarafınca belirlenir. Mesela, dini bir gaye için tasarlanmış bir el yazması muhtemelen dini mevzuları içerirken, laik bir kitle için tasarlanmış bir el yazması zamanı vakalar ya da efsaneler benzer biçimde daha laik temalar içerebilir.
Muayyen bir temayı tasvir etmek için kullanılan tenvir seçimi, hedef kesime bağlı olarak da değişebilir. Mesela, varlıklı bir patron için tasarlanmış bir el yazması, daha azca varlıklı bir kitle için tasarlanmış bir el yazmasından daha detaylı bir halde aydınlatılmış olabilir.
Ortaçağ el yazması tezhiplerinde tasvir edilen temalar, onları yaratan insanların inançlarına, değerlerine ve alaka alanlarına büyüleyici bir bakış sağlar. Ek olarak, Ortaçağ’ın sanat içerikli ve kültürel geleneklerine de bir bakış sunarlar.
VI. Ortaçağ El Yazmaları Tezhiplemesinin İşlevi
Ortaçağ el yazması tezhiplerinin muhtelif işlevleri vardı, bunlardan bazıları şunlardır:
- Metni süslemek ve geliştirmek
- Dini ve etik mesajların iletilmesi
- Görsel zevk sağlamak
- Tarihsel olayların kaydını sağlamak
- Eğlence deposu sağlamak
El yazması tezhiplerinin işlevi, el yazmasının türüne ve hedef kesime göre farklılık gösterir. Mesela, dini bir el yazmasındaki tezhipler çoğu zaman metni resimlemek ve açıklamak için kullanılırken, seküler bir el yazmasındaki tezhipler eğlence sağlamak ya da zamanı vakaları kaydetmek için kullanılabilir.
Genel hatlarıyla, el yazması tezhipleri metni zenginleştirmeye ve okuyucu için daha erişilebilir hale getirmeye hizmet etti. Güzel resimler okuyucunun dikkatini metne çekmeye ve anlaşılmasını kolaylaştırmaya destek oldu. Tezhipler ek olarak okuyucuyu metnin tinsel ya da etik mesajları üstünde düşünmeye teşvik edebilecek bir hayranlık ve merak duygusu yaratmaya destek oldu.
VII. Ortaçağ El Yazmaları Tezhiplerinin Korunması
Ortaçağ el yazması aydınlatmalarının korunması karmaşa ve sıkıntılı bir görevdir. Bu el yazmaları çoğu zaman hassas ve hassastır ve fer, rutubet ve zararlılar benzer biçimde muhtelif faktörlerden zarar görebilirler. Bu el yazmalarını gelecek nesiller için korumak için, onları bu zararı dokunan unsurlardan korumak için adımlar atmak önemlidir.
Ortaçağ el yazması aydınlatmasını korumak için yapılabilecek en mühim şeylerden biri onları kontrollü bir ortamda tutmaktır. Bu, onlara durağan(durgun) bir ısı ve rutubet seviyesi sağlamak ve onları direkt güneş ışığından korumak demektir. Ek olarak onları böcekler ve kemirgenler benzer biçimde zararlılardan uzak tutmak da önemlidir.
Ortaçağ el yazması aydınlatmasını korumada bir öteki mühim adım, onlara müsait elleçleme ve depolama sağlamaktır. El yazmaları dikkatli bir halde ele alınmalı ve aşırı elleçlemeye ya da erozyon ve yıpranmaya maruz bırakılmamalıdır. Ek olarak hasardan korunacakları güvenilir ve emniyetli bir yerde saklanmalıdırlar.
Bu temel önlemlere ayrıca, ortaçağ el yazması aydınlatmasını korumak için atılabilecek bir takım başka adım daha vardır. Bunlar içinde, hususi koruma malzemeleri ve teknikleri kullanmak ve bu el yazmalarını korumak için en iyi yollar hakkındaki inceleme yapmak yer alır. Bu adımları atarak, bu mühim sanat eserlerinin gelecek nesillerin de keyfini çıkarması için korunmasını sağlamak mümkündür.
VIII. Ortaçağ Elyazması Tezhipleri Üstüne Çağdaş Araştırmalar
Ortaçağ el yazması aydınlatması üstüne çağdaş emekler son yıllarda hızla büyüyor, şu sebeple bilim adamları bu sanat formunun önemini giderek daha çok ayrım ediyor. Bu büyümeye, dijital şekilde aydınlatılmış el yazmalarının artan bulunabilirliği, aydınlatılmış el yazmalarını incelemek için yeni tekniklerin geliştirilmesi ve ortaçağ sanatı ve kültürüne olan ilginin artması benzer biçimde bir takım unsur katkıda bulunmuştur.
Ortaçağ el yazması aydınlatması üstüne çağdaş araştırmanın büyümesindeki en mühim faktörlerden biri, aydınlatılmış el yazmalarının dijital şekilde daha çok erişilebilir olmasıydı. Geçmişte, aydınlatılmış el yazmalarını incelemek isteyen bilim adamları, bu tarz şeyleri bizzat görmek için kütüphanelere ve arşivlere gitmek zorundaydı. Bu çoğu zaman zor ve vakit alıcı bir süreçti ve aydınlatılmış el yazmalarını inceleyebilen bilim adamlarının sayısını sınırladı.
Sadece bugün, fazlaca sayıda aydınlatılmış el yazması dijital şekilde çevrimiçi olarak mevcuttur. Bu, akademisyenlerin aydınlatılmış el yazmalarını incelemesini fazlaca daha basit hale getirmiştir ve ek olarak dünyanın dört bir tarafındaki akademisyenlerin inceleme projelerinde iş donanması yapmasını olası kılmıştır.
Ortaçağ el yazması tezhipleri üstüne çağdaş incelemelerin büyümesine katkıda bulunan bir öteki unsur de aydınlatılmış el yazmalarını incelemek için yeni tekniklerin geliştirilmesidir. Geçmişte, aydınlatılmış el yazmalarını incelemek isteyen bilim adamları, el yazmalarını bizzat incelemek ve büyüteç kullanmak benzer biçimde geleneksel yöntemlere güvenmek zorundaydı.
Sadece bugün, bilim adamlarının elinde dijital görüntüleme, kızılötesi reflektografi ve X-ışını floresansı benzer biçimde bir takım yeni çalgı bulunmaktadır. Bu teknikler, bilim adamlarının aydınlatılmış el yazmalarını daha ilkin olası olandan fazlaca daha detaylı bir halde incelemelerine imkan tanır ve bu el yazmalarını yaratan malzemeler, teknikler ve sanatçılar hakkındaki yeni bakış açıları elde etmiştir.
En son, ortaçağ sanatına ve kültürüne olan artan alaka, ortaçağ el yazması tezhipleri üstüne çağdaş araştırmanın büyümesine de katkıda bulunmuştur. Son yıllarda, ortaçağ sanatına ve kültürüne olan alaka yine canlanmış ve bu, aydınlatılmış el yazmaları üstüne bilimsel niteliği olan araştırmalara olan talebin artmasına yol açmıştır.
Bu faktörlerin bir kararı olarak, ortaçağ el yazması aydınlatması üstüne çağdaş inceleme son yıllarda mühim ilerleme kaydetti. Bilim adamları, aydınlatılmış el yazmaları yaratan malzemeler, teknikler ve sanatçılar hakkındaki yeni keşiflerde bulundular ve ek olarak bu el yazmalarını incelemenin yeni yollarını geliştirdiler. Bu inceleme, ortaçağ topluluğunda aydınlatılmış el yazmalarının rolüne yeni bir fer tuttu ve Orta Asır sanatını ve kültürünü daha iyi anlamamıza destek oldu.
Ortaçağ el yazması tezhipleri, yüzyıllardır varlığını sürdüren karmaşa ve büyüleyici bir sanat biçimidir. Bu eserleri yaratan aydınlatıcıların yetenek ve sanatının bir kanıtıdır ve Ortaçağ’ın dini ve kültürel inançlarına dair bir görüş açısı sağlar.
Birçok ortaçağ el yazması zaman içinde kaybolmuş ya da yok edilmiş olsa da, geriye kalanlar geçmiş hakkındaki kıymetli bir data deposudur. Yüzlerce sene ilkin yaşamış insanların yaşamları ve inançları hakkındaki benzersiz bir görüş açısı sunarlar ve artık bizim olmayan bir dünyaya bir bakış sağlarlar.
Ortaçağ el yazması tezhip sanatı, güzelliğin ve yaratıcılığın en karanlık zamanlarda bile var olabileceğini hatırlatan bir şeydir. İnsan ruhuna bir tanıklıktır ve kaosun ortasında bile devamlı ümit bulunduğunu hatırlatan bir şeydir.
S: Tezhip nelerdir?
A: Tezhip, el yazması eserleri elle çizilmiş resimler ve öteki süslemelerle süsleme sanatıdır.
S: El yazması tezhip ne vakit başladı?
C: El yazması tezhip sanatı Ortaçağ’ın başlarında başlamış ve 12. ve 13. yüzyıllarda zirveye ulaşmıştır.
S: En ünlü tezhipli eserler hangileridir?
A: En meşhur tezhipli yazmalar içinde Kells Kitabı, Lindisfarne İncili ve Duc de Berry’nin Très Riches Heures’i yer alır.
0 Yorum