“Sanatsal Yapı: Mimari Tasarımın Özünü Keşfetmek” aramasının amacı mimari tasavvur hakkındaki daha çok data edinmektir. Bu anahtar kelimeyi arayan kişiler muhtemelen mimari tasarımın zamanı, mimari tasarımın değişik stilleri ve mimari tasavvur ilkeleri hakkındaki data edinmekle ilgileniyorlardır. Ek olarak mimari tasarımdaki son trendleri ya da kendi evlerini iyi mi tasarlayacaklarını öğrenmekle de ilgileniyor olabilirler.
Mimari tasavvur, binaları ve öteki yapıları tasarlama sanatı ve bilimidir. Bir tek bir binanın güzel duyu taraflarını değil, bununla birlikte işlevselliğini, dayanıklılığını ve sürdürülebilirliğini de ihtiva eder.
Mimari tasarımın zamanı uzun ve karmaşıktır; sadece bu tarihin en mühim anları içinde antik Mezopotamya’da kemerin gelişimi, Orta Yüzyıl Avrupası’nda Gotik tarzın yükselişi ve 20. yüzyılın başlarında çağıl hareketin ortaya çıkışı yer alır.
Günümüzde, her biri kendine has bir takım özelliğe haiz birçok değişik mimari tasavvur stili bulunmaktadır. En popüler stillerden bazıları çağıl, modern, geleneksel ve rustiktir.
Mimari tasavvur ilkeleri, bütün iyi yapıların paylaşmış olduğu temel unsurlardır. Bu ilkeler içinde nispet, ölçüt, balans, ahenk ve ritim bulunur.
Mimari tasarımdaki son trendler içinde sürdürülebilir malzemelerin kullanması, değişen teknolojinin entegrasyonu ve daha elastiki ve uyarlanabilir mekanların yaratılması içeriyor.
Mimari tasavvur hakkındaki daha çok data edinmek istiyorsanız, sizin için birçok kaynak mevcuttur. Kitap okuyabilir, belgeseller izleyebilir ve çevrimiçi dersler alabilirsiniz. Ek olarak, dünyanın en ikonik binalarından kimilerini yakından görmek için mimari müzeleri ve simge yapıları ziyaret edebilirsiniz.
Antet | Özellikler |
---|---|
Mimarlık Tasarımı | Bir binanın sanat içerikli yapısı, biçimi ve işlevi |
Tasavvur | Yeni bir şey yaratma periyodu |
Öz | Bir şeyin özsel doğası |
Yapı | Parçaların ya da elemanların düzenlenmesi |
Sanatsal Yapı | Juhani Pallasmaa’nın mimari tasarımın özünü araştıran kitabı |
II. Mimarlık
Mimarlık, bina tasarlama ve inşa etme sanatı ve bilimidir. Bir binanın ilk tasarımından son inşasına kadar oldukca muhtelif faaliyetleri kapsayan kompleks ve oldukca yönlü bir disiplindir.
Mimarlar hem işlevsel bununla beraber güzel duyu açıdan hoş mekanlar yaratmaktan mesuldür. Bir binayı tasarlarken müşterinin gereksinimleri, saha koşulları ve mahalli yapı kodları dahil olmak suretiyle muhtelif faktörleri göz önünde bulundurmaları icap eder.
Mimarinin, en eski medeniyetlere kadar uzanan uzun ve varlıklı bir zamanı vardır. Yüzyıllar süresince mimarlar, dünyanın en ikonik binalarından kimilerini yaratmak için kullanılan muhtelif stiller ve teknikler geliştirmiştir.
Günümüzde mimarlık, dünyanın her yerinde uygulanan küresel bir meslektir. Mimarlar şehirlerimizi ve kasabalarımızı şekillendirmede dirimsel bir rol oynarlar ve çalışmalarının hayatlarımız üstünde derin bir tesiri vardır.
III. Bina Tasarımı
Bina tasarımı, binaları planlama, tasarlama ve inşa etme sanatı ve bilimidir. Mimarlık, mühendislik ve inşaat dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif disiplinleri ihtiva eder.
Bina tasarımının amacı işlevsel, emin ve güzel duyu açıdan hoş bir bina yaratmaktır. Bina tasarımcıları bir binayı tasarlarken binanın işlevi, konumu ve kullanılacak malzemeler dahil olmak suretiyle muhtelif faktörleri göz önünde bulundurmalıdır.
Bina tasarımının uzun ve varlıklı bir geçmişi vardır. Bina tasarımının en eski örneklerinden bazıları antik Mısır ve Mezopotamya’da bulunabilir. Yüzyıllar süresince bina tasarımı camianın değişen gereksinimlerini karşılamaya yönelik evrimleşmiştir. Günümüzde bina tasarımı kompleks ve sıkıntılı bir alandır, sadece bununla birlikte ödüllendirici bir alandır.
Bina tasarımcıları inşa edilmiş çevreyi yaratmada dirimsel bir rol oynarlar. Güvenilir, işlevsel ve güzel binalar yaratmaktan sorumludurlar. Bina tasarımı daha iyi bir dünya yaratmanın mühim bir parçasıdır.
IV. Tasavvur
Tasavvur, işlevsel ve güzel duyu açıdan hoş bir şey planlama ve yaratma sanatıdır. Bir binadan bir mobilya parçasına ya da bir bilgisayar programına kadar her şeye uygulanabilir.
Her biri kendi prensip ve teknik setine haiz birçok değişik tasavvur türü vardır. En yaygın tasavvur türlerinden bazıları şunlardır:
- Grafik tasavvur
- Endüstriyel tasavvur
- İç mekan tasarımı
- Ürün tasarımı
- Internet tasarımı
Tasavvur günlük hayatımızın mühim bir parçasıdır. Çevremizdeki dünyayla etkileşim şeklimizi etkisinde bırakır ve hayat kalitemizde mühim bir ayrım yaratabilir.
İyi tasavvur bir ürünü daha kullanıcı dostu, bir binayı daha güzel ve bir şehri daha yaşanabilir hale getirebilir. Ek olarak fikirleri ve duyguları iletmeye ve bir yer duygusu yaratmaya destek olabilir.
Öte taraftan fena tasavvur, bir ürünü kullanması zor, bir binayı çirkin ve bir şehri davetsiz hale getirebilir. Ek olarak karışıklığa, hayal kırıklığına ve hatta tehlikeye yol açabilir.
Tasarımın amacı hem işlevsel bununla beraber güzel duyu açıdan hoş bir şey yaratmaktır. Tasavvur başarı göstermiş olduğunda, hayatımızı birçok yönden daha iyi hale getirebilir.
V. Yapı
Yapı, mimari tasarımın temel bir unsurudur. Bir binanın bir arada tutulma biçimini ve formunu kurmak için kullanılan malzemeleri anlatım eder. Bir binanın yapısı, ağırlığını destekleyecek ve rüzgar ve yağmur şeklinde tabiat güçlerine dayanacak kadar kuvvetli olmalıdır. Ek olarak, sakinleri için emin ve konforlu bir ortam sağlayabilmelidir.
Mimari tasarımda kullanılabilecek birçok değişik yapı türü vardır. En yaygın türlerden bazıları şunlardır:
- Çerçeve yapıları
- Kabuk yapıları
- Büyük yapılar
- Çekme yapıları
- Membran yapıları
Muayyen bir projede kullanılacak yapı türü, binanın büyüklüğü ve şekli, mevcut malzemeler ve istenen güzel duyu tesir şeklinde bir takım faktöre bağlı olacaktır.
Yapı, sakinleri için emin, konforlu ve güzel duyu açıdan hoş bir ortam yaratmada dirimsel bir rol oynadığı için mimari tasarımın mühim bir unsurudur.
BİZ. Kentsel Tasavvur
Kentsel tasavvur, şehirleri ve kasabaları şekillendirme sanatı ve bilimidir. İnşa edilmiş çevrenin planlanması, tasarımı ve inşasının yanı sıra kentsel hayatın toplumsal ve ekonomik taraflarını de kapsar.
Kentsel tasavvur, yaşanabilir, sürdürülebilir ve eşitlikçi kentler yaratmakla ilgilenir. Güvenilir, erişilebilir ve davetkar alanlar yaratarak sakinlerin hayat standardını iyileştirmeyi amaçlar.
Kentsel tasavvur bununla birlikte ekonomik kalkınmada da rol oynar. Cazibeli ve canlı kentler yaratarak kentsel tasavvur, işletmeleri ve sakinleri çekebilir ve bu da ekonomik büyümeye yol açabilir.
Kentsel tasarıma yönelik birçok değişik yaklaşım vardır. En yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
- Yeni Urbanizm
- Sürdürülebilir Kentsel Tasavvur
- Eşitlik Temelli Kentsel Tasavvur
Bu yaklaşımların her birinin kendine has prensip ve hedefleri vardır. Mesela Yeni Urbanizm, yürünebilir, karma kullanımlı mahalleler yaratmaya odaklanır. Sürdürülebilir Kentsel Tasavvur, enerji açısından bereketli ve etraf dostu kentler yaratmaya odaklanır. Eşitlik Temelli Kentsel Tasavvur, bütün sakinler için kapsayıcı ve eşitlikçi kentler yaratmaya odaklanır.
Kentsel tasavvur kompleks ve sıkıntılı bir alandır, sadece bununla birlikte dirimsel bir alandır. Kentsel tasavvur, yaşanabilir, sürdürülebilir ve eşitlikçi kentler yaratarak sakinlerin hayat standardını iyileştirebilir ve ekonomik büyümeyi teşvik edebilir.
Mimarlık
Mimarlık zamanı, binlerce yılı kapsayan ve oldukca muhtelif kültür ve stilleri kapsayan uzun ve kompleks bir tarihtir. En eski medeniyetlerin bayağı kerpiç evlerinden çağıl şehirlerin yükselen gökdelenlerine kadar, mimarlık, dünyamızla yaşama ve etkileşim kurma biçimimizi şekillendirmede dirimsel bir rol oynamıştır.
Mimarinin en eski örnekleri, insanların kalıcı yerleşimler inşa etmeye başladığı Neolitik döneme kadar uzanır. Bu erken yapılar çoğu zaman balçık, saz ve çamurdan yapılırdı ve çoğunlukla dini ya da törensel amaçlar için kullanılırdı. Uygarlıklar geliştikçe mimarileri de gelişti ve saraylar, tapınaklar ve surlar şeklinde daha kompleks yapılar inşa edilmeye başlandı.
Roma İmparatorluğu’nun yükselişi, klasik mimari düzenlerinin gelişmesiyle mimari stilde büyük bir değişime şahit oldu. İnsan vücudunun oranlarına dayanan bu düzenler, Kolezyum ve Pantheon da dahil olmak suretiyle antik dünyanın en ikonik yapılarından kimilerini yaratmak için kullanıldı.
Roma İmparatorluğu’nun çöküşünden sonrasında Avrupa’daki mimari bir gerileme dönemine girdi. Sadece 12. yüzyılda Gotik mimari olarak malum yeni bir mimari seçimi ortaya çıktı. Bu biçim, yükselen kemerleri, sivri çatıları ve detaylı süslemeleriyle karakterize edildi. Gotik mimari, Paris’teki Notre Dame Katedrali ve Fransa’daki Chartres Katedrali şeklinde şaheserlerin inşasıyla 13. ve 14. yüzyıllarda zirveye ulaştı.
Rönesans döneminde klasik mimariye olan alaka tekrar canlandı ve birçok bina klasik tarzda inşa edildi. Bu zamanda ek olarak Barok ve Rokoko tarzları şeklinde yeni mimari tarzlar da gelişti.
Endüstri Devrimi, yeni malzemelerin ve inşaat tekniklerinin geliştirilmesiyle beraber mimaride yeni bir yüzyıl başlattı. Bu, gökdelenleri, fabrikaları ve köprüleriyle çağıl şehrin yükselişine yol açtı.
20. yüzyılda mimarlık, Art Deco, Modernizm ve Postmodernizm şeklinde yeni stillerin gelişmesiyle evrimleşmeye devam etti. Günümüzde mimarlık küresel bir fenomendir ve baskın olan tek bir yoldam yoktur. Mimarlar yeni malzemeler, teknikler ve stillerle denemeler yapmakta özgürdür ve netice olarak geniş bir yelpazede yenilikçi ve yaratıcı binalar ortaya menfaat.
Meşhur Mimarlar
Meşhur mimarlar, mimarlık alanına mühim katkılarda bulunmuş kişilerdir. İkonik dönüm noktaları haline gelen binalar tasarlamışlardır ve emek harcamaları mimarlık hakkındaki düşünme biçimimizi etkilemiştir. En meşhur mimarlardan bazıları şunlardır:
* Frank Lloyd Wright
*Le Corbusier
*Ludwig Mies van der Rohe
* Zaha Hadid
* Frank Gehry
*Tadao Ando
* Renzo Piyano
*Santiago Calatrava
* Daniel Libeskind
* Peter Zumthor
IX. Mimarlık Türleri
Her biri kendine has özelliklere ve stile haiz birçok değişik mimari türü vardır. En yaygın mimari türlerinden bazıları şunlardır:
- Klasik mimari
- Gotik mimari
- Rönesans mimarisi
- Barok mimarisi
- Neoklasik mimari
- Çağıl mimari
- Postmodern mimari
- Modern mimari
Her mimari türünün kendine has bir zamanı ve gelişimi ve kendine has prensip ve teknikleri vardır. Mesela, klasik mimari bakışım, nispet ve intizam ilkelerine dayanırken, Gotik mimari sivri kemerleri, uçan payandaları ve yükselen kuleleriyle karakterize edilir.
Bir binada kullanılan mimari türü, bizlere inşa edilmiş olduğu süre dilimi, onu inşa eden insanların kültürü ve inşa edilme amacı hakkındaki oldukca şey söyleyebilir. Mesela, klasik bir tapınağın görünümü, çağıl bir büro binasından oldukca değişik olacaktır.
Bir binada kullanılan mimari türü, işlevi ve iyi mi kullanıldığı üstünde de mühim bir etkiye haiz olabilir. Mesela, geniş aleni alana ve bolca naturel ışığa haiz bir binanın halka aleni toplantılar için kullanılması muhtemelken, minik, kapalı odaları olan bir binanın hususi toplantılar için kullanılması daha ihtimaller içindedir.
Bir binada kullanılan mimari türü de çevresel tesiri üstünde mühim bir etkiye haiz olabilir. Mesela, enerji açısından bereketli olacak biçimde tasarlanmış bir bina, olmayan bir binadan daha azca enerji kullanacaktır.
Bir bina için mimari türü seçerken binanın amacını, inşa edileceği iklimi ve binanın yaratacağı çevresel etkiyi dikkate almak önemlidir.
S: Mimari tasavvur nelerdir?
A: Mimari tasavvur, binaları ve öteki yapıları tasarlama sanatı ve bilimidir. Müşterinin gereksinimlerini karşılayan işlevsel ve güzel duyu açıdan hoş bir alanın yaratılmasını ihtiva eder.
S: Mimari tasarımın değişik stilleri nedir?
A: Her biri kendine has özelliklere haiz birçok değişik mimari tasavvur stili vardır. En popüler stillerden bazıları klasik, çağıl, modern ve postmoderndir.
S: Mimari tasarımın ilkeleri nedir?
A: Mimari tasarımın prensipleri içinde işlev, biçim, yapı ve orantı yer alır. Bu prensipler, hem işlevsel bununla beraber güzel duyu açıdan hoş bir alan yaratmak için beraber çalışır.
0 Yorum